C-O Hedström
"Medicinmannen från Småland",
som tillverkade Indian motorcyklar.
Indian Single förmodl. 1903. Kallades "CamelTank", bensintanken var placerad över
bakskärmen. Denna 1,75 hästars encylindriga maskin på 213cc, producerades mellan
åren 1901-1908. Motorn hade vakumstyrt insug och förgasaren var så lyckad
att den hängde med ända fram till 1916. Topphastigheten 40 km, vikt 52 kg
och om du la upp 200$, fick du den i Royal Blue. Obs! Det finns
inga 100-procentiga original "CamelTanks, de flesta är sk "put-togethers".
När du hör Lönneberga, vad tänker du då på? Själv tänker jag just nu på en av de många begåvade svenskar som inte nöjde sig med att tälja pinnar i snickeboa hemmavid, utan en som hade betydligt högre ambitioner redan på 1800-talet. Inte John Ericsson, Anders Ångström, Johan P Johansson, Sven Wingqvist eller bröderna Birger och Fredrik Ljungström..
...utan, Carl Oscar Hedström född i Lönneberga 1871, han som 1880 emigrerade tillsammans med sina föräldrar till Brooklyn, New York City, USA. Då intresset för cykel och motorcyklar var enormt i USA vid förrförra sekelskiftet, sågs han tidigt tillbringa sin fritid på cykel, ett intresse som utvecklades till professionell tävlingsverksamhet, i bl.a. medlemsorganisationen League of American Wheelmens regi, inkluderande både proffs och amatörer, vilken inte hade mindre än 103 000 medlemmar 1898.