FÖR DE UTAN IDEOLOGISKT TUBSEENDE - KANSKE EN FOKUSERING PÅ NAIV REALISM

söndag 19 februari 2012

De mest hatade
uppfinningarna?

Den älskade bilen är en "Chevy" Bel Air, anno 1956, samt den numera allt
mer älskade P-automaten från Stockholms gator i början av sextiotalet.

Jag skojar bara angående den ena artefakten, det gällde bara förr i tiden. Den ti´n, då vi var färre på klotet och  t.o.m älskade oljeblandad bensin. Nu när vi blivit många är det fler som älskar automaten, p.g.a. en ständig snålskjuts så fort någon nödig måste mata den.

Men desto allvarligare blir jag för att ingen kommer ihåg året 1951. Detta fantastiska år med fri hastighet, och ett sista år då chaufförer som ville vila ut sina löddriga automobiler längs vägkanten, undgick avgifter för dylik manöver. 1952, året därpå började eländet så smått. Åtta stycken P-automater smögs in i Stockholms stadskärna.


Ett djävulens påfund med sin början i 20-talets USA, och den egentliga mardrömmen uti Oklahoma stad i slutet av 30-talet. Hur tänkte politikerna i Sverige? Första lapplisan dök ju inte upp förrän 1957. Förmodligen då som nu, dom bara handlar. Hur det har fungerat under årens lopp vet egentligen ingen. Det finns visserligen vissa siffror baserade på hokus pokus, vilka visat hur mycket årsavgifter som kommit in i stadens gemensamma kista via parkeringar. Men aldrig har dessa förevisat de totala omkostnaderna inklusive svinnet.

2011, i P4:s Nyheter, beräknade en anonym automat-tömmare att han under de närmaste åren snott åt sig i stora slängar 800 tusen bagis. Han “visste att” -  i hans arbetsmiljö figurerade för dagen ytterligare 40-50 kamrater som utövade samma skrupelfria verksamhet. Bevakningsföretagets VD som vid tillfället blev intervjuad, lovade att det polissiära skulle kopplas in om uppgifterna stämde. Är det någon som har hört eller läst något sen dess? Eller har ni hört någon ansvarig från Stockholm Stads Trafikkontor, Stockholm Parkering AB, eller SL, vilka borde bett om ursäkt för att betalda avgifter snillas bort från allmänheten i allmänhet och vilka i synnerhet aldrig tillfaller de gäldenärer som egentligen inte har någon påskriven gäld.

Parkeringsavgiften på Stockholms gator, är en avgift som i egentlig mening frångår all rättslig politisk hederlighet. En avgift kan bara tas ut om den är förknippad med en motprestation. Statlig och kommunal skatt, bensinskatt, plus fordonsskatten vilken kompenserar vägunderhåll samt den vägförslitning som orsakas av motorfordonen är ju redan betalda då vi ställer ifrån oss bilen.

Vill man att öronmärkta intäkter till kringfartsleder från trängselavgifter skall vara relevanta, bygg NUUU! Vill man reducera bilarna i storstäderna, ta bort P-platserna och dess automater. Vill man att fortkörarna skall bort från våra vägar, dra in körkortet direkt - utan böter. Vill man att cyklisterna skall bli flera, gör då för f-n parkeringsrutorna till cykelbanor, men låt hoj-åkarna vara med och betala kalaset, för de får åtminstone någonting för något som de hitintills inte har pröjsat ett enda öre för.
                                   Foto: Stockholmskällan, upphov Lennart af Petersens 
Slussen/Kornhamnstorg 40-tal, ordning och reda på cyklisterna.
Lägg märketill det uppfriskande inslaget med
gengasbilen som svänger höger. 
Om så blir fallet skall jag vara den första som styrker alla cykelfrämjandets kommande förslag till förbättringar. Kan t.o.m. sanktionera fritt fram i trafiken utan regler då bilismen minimerats. Jag tillsammans  med de unika stålryttarna, vilka allena värnar om naturen och dess innevånare (undantagna: fattiga bilister), bör inte krävas på körkort eller registrerade fortskaffningsmedel. För att inte tala om alla höjda försäkringspremier pga stulna och "försvunna" cyklar, jag köper det med. Men du ilskne försök inte med bilrelaterade sjukhuskostnader, jag har redan betalt in ytterligare 32% på försäkringskostnaderna som "Skattekostnad för trafik".

Fast det är klart, om mina förslag går igenom, då måste man ju återanställa alla friställda lapplisor och automat-tömmare i sta´n, nu som ambulanspersonal för att kunna serva sjukhusen med trafikoffer, när redan nu 70% av alla cykelolyckor är singelrelaterade utan inblandning av bilarna enligt "If". Dessa har tydligen haft okänd dämpande effekt på cyklisternas hastighet och olycksstatistik. Men det är ändå värt ett försök.

Fast det är inte klart vem som skall betala dessa kostnader, då jag förmodar utav den lilla bilpark som blir kvar, vill inte dess ägare betala bensinpriset som borde bli minst 75 kr/lit. för att täcka alla nya fakturor och frakturer.

Jag tänker inte förbigå koldioxiden, därför om miljötänkandet hos politikerna vore seriöst skulle kollektivtrafiken vara i det närmaste helt skattfinansierat, så att drygt 150000 cyklande stockholmare med dödsförakt, fick råd att undvika det dödliga gift som förtär deras lungor varje dag.

Vid valet 2006, antydde Fredrik Reinfeldt, (m) kommer att sänka inkomstskatten, så människor åtminstone har råd att ta sig till jobbet, men absolut inte bensinskatten???

Hundratals etanolpumpar står stilla i Stocholms län, tillsammans med "Förbifart Stockholm". Samma förhållande som i huvudet på trafikborgarrådet Ulla Hamilton, så länge hon trilskas med politiska instrument utan folklig design. 

Inga kommentarer: